Fókuszban a horgászat – A Balatoni Pikkely Tanya

Norbival a Balaton északi oldalára, pontosabban Balatongyörökre, a Pikkely Tanyára látogattunk el. Nagyon izgatottan vártuk ezt a pár napos túrát, hiszen mégis csak egy óriási vízről van szó, és az elmúlt hetekben szép fogásokról kaptunk hírt. A horgászatunk előtt már 6 darab 20 kiló feletti pontyot fogtak ezen a helyen, a legnagyobb 26 kiló feletti volt. A Pikkely Tanya egy 1 hektáros területen fekszik Balatongyörökön a Szép kilátó tőszomszédságában. 100 méter vízparttal rendelkezik, jelenpillanatban 3 darab stég áll a horgászok rendelkezésére, egy 26 négyzetméteres, és 2 darab 16 négyzetméteres műfűvel borított stég. Elkészült egy faház amiben található egy kompletten felszerelt konyha, zuhanyzó, mosdó. Van egy kerti zuhanyzó is, mobil WC-vel, és aki bográcsozási vagy grillezni szeretne, azt is megteheti. A három stéghez három balatoni dióhéj csónak is a horgászok rendelkezésére áll. Áram van, napelemről működik, akkumulátor töltési lehetőség, és a hűtőszekrény a kényelmet szolgálja.

A boiliebalaton.hu oldalon, a privát helyek foglalása menüpontban lehet helyet foglalni. Itt kilistázódnak az előre foglalható behúzós privát horgász helyek. Mi a Pikkely Tanya 3-as állását választottuk – ez a legnagyobb stég – amire kényelmesen elfért a sátrunk. 3 méteres, 3 librás Sonik botokkal és nagy méretű orsókkal készültünk, amire 35-ös főzsinórt tettünk fel. Norbi a főzsinóromba egy vastag előtétzsinórt kötött bele, az előtétzsinórba meg körülbelül 80 centiméter hosszúságú Freefall Leadert. A  Leader végén volt egy Leadclip, ebbe pedig egy 160 grammos súlyt akasztott bele. Itt fontos kiemelni azt, hogy nem ólmot használtunk, hanem cink ötvözetet, és ezt itt a Balatonon tudtuk elhagyós módszerrel is alkalmazni. A csali 24 mm-es Big One bojli volt, ami Lazac-Chili ízesítésű.

Én két különböző végszerelékkel kezdtem, az egyiken egy Running Rig-el, egy 140 grammos súllyal, amit fárasztás közben nem fogog elhagyni. A másik egy LeadClip-es, arra pedig egy 160 grammos környezetbarát súlyt akasztottam fel. A csalizás is nagyon egyszerű, az egyikre dupla 24 milliméteres Big One-t tettem fel, a másikra pedig egy 22-es Red főtt bojlit, rajta egy 18-as Big One csalizóval. Két vödörbe két különböző kaját kevertem be. Az egyikben Red, egy kis Big-One al összekeverve, a másikba pedig csak Big One 24-es bojli volt. Keveset etettünk, pár lapát bojli került a végszerelékek mellé. A parttól 150 méterre vittük be a szerelékeket, ahol 2,5 méter körül volt a vízmélység, de a maximum 350 méteres távolságot is kihasználtuk, ahol már közel 3 méteres volt a víz. Itt azért megemlíteném, hogy a déli parton 450 méterre engedélyezett a behordás.

Erre a túrára egy 3 méteres Kolibri csónakot hoztunk magunkkal. Nagyon szeretem ezt a csónakot, 3 légkamrával rendelkezik, egy merev padló van hozzá, hullámtörővel. Egy jó erős 1003-as Torqeedo motort szereltünk rá, amit a Hírös Yacht-tól szereztünk be. Nagyon fontos az evezőket mindig szereljük fel a csónakra, mert a motorral bármi történhet, akkor az evezőt tudjuk használni. A kötelező eszközöket mindig tartsuk a csónakban. Ilyen tartozék az 5 kilogrammos horgony, egy kürt, legalább 10 méter hosszúságú kötél, világítás. A mentőmellényt nem kötelező felvenni, de a csónakban kell lennie.

Norbinál jelentkezett az első fogás, egy gyönyörű szép 10 kilogramm feletti tükörponty személyében. Nem volt azért olyan egyszerű a fárasztás, mivel a főzsinórja, körülbelül fél távon el volt akadva, de azért meg tudtuk szákolni. Többször szembesültünk ezzel a jelenséggel, az órákon át bent lévő zsinórra kagylók telepedtek. Nagyon kellett vigyáznunk a feszes zsinórral, mert könnyen elvághatja a nem várt kecskeköröm kagyló.

A későbbiek folyamán, hatalmas felhők gyülekeztek és az egész Balaton területén másodfokú viharjelzés lépett érvénybe. Szerencsére pár óra alatt tovább álltak a felhők és folytatódhatott a behúzós horgászat. Jött is a kapás, Norbi egy közel 13 kilogrammos nyurga pontyot tarthatott a kezében, amit egy 10 kilós tőponty követett. Mindkét halnál a csali Big One volt.

Nekem volt egy jó húzós kapásom, de Norbi elvitte a csónakot, ezért kénytelen voltam a partról fárasztani. Egész jól közeledett a hal, ugyan ráment a zsinór az egyik bójára, de le is jött róla, ezért úgy döntöttem, hogy a fárasztást a stégről fejezem be. Nagyon szépen akadt a 4-es horog a nyurgának. A csali a Red-Big One kombó volt.

Nekem a Balatonon az északi oldal a kedvencem, nem tudom, valahogy ezt az oldalt jobban szeretem, dombosabb a vidék, és a víz is mélyebb. Talán itt nem kell olyan nagyokat húzni. Viszont a déli oldalról szebb a látvány. A lényeg az, hogy amikor itt horgászom, bármelyik településen, mindig más arcát mutatja a Balaton. Egy csodálatos víz.

Az már eldőlt, hogy ezen a túrán a nyurga pontyoké volt a főszerep, mert ismét egy ilyen bajszost sikerült megfognom. Sőt, Norbinak a szerelékét is megtalálta egy szép 10 kiló feletti Balatoni nyurga. Aztán megint egy nyurga és Őt is a Big One bojlival sikerült becsapni.

Úgy gondoljuk, hogy ez a változékony időjárás nem igazán volt jótékony hatással a Balatoni pontyok étvágyára, de azért nem panaszkodhatunk, viszont lehetett volna jobb is. Érdekes, hogy itt a Pikkely Tanyán a 3 éjszakás túránk során, szinte csak nyurga pontyot sikerült fognunk, 8 és 13 kiló között. A túra főcsalija a The Big One széria volt, szinte az összes halat ezzel tudtuk megfogni. Nekünk most csak ennyi időnk volt, de ha nagyobb halakat szeretnének fogni, akkor egy kicsit több idő kell ehhez…meg egy kis szerencse.